Toegankelijke Luxe: Het Opkomende Segment
Toegankelijke Luxe: Het Opkomende Segment
Het begrip "luxe" wordt ook gedemocratiseerd. Merken zoals Genesis (van Hyundai), de topmodellen van Kia (bv. EV9) en bepaalde Mazda's bieden een filosofie van "accessible luxury" of "premium for the many".
Deze auto's benadrukken een minimalistisch en hoogwaardig afgewerkt interieur, uitgebreide standaarduitrusting en een uitstekende rijkwaliteit tegen een meer betaalbare prijs dan de gevestigde Duitse merken. Ze dagen de traditionele hiërarchie uit en dwingen iedereen om de kwaliteit te verhogen.
Veelgestelde Vragen
V: Wat is het belangrijkste verschil met een "echte" premium auto?A: Vaak zit het verschil in de finesses: de "haptics" (het gevoel) van de knoppen, de complexiteit van de rijhulpsystemen, de mate van personalisatie en de status van het merk zelf.
V: Is "accessible luxury" een bedreiging voor Mercedes/BMW/Audi?A: Zeker. Deze merken voelen de druk en reageren door hun eigen modellen in de A- en B-segmenten nog premium te maken en door hun service- en lease-aanbod agressiever te maken.


